Koncepcja pracy Przedszkola Nr 2 w Pyskowicach
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NR 2 W PYSKOWICACH
I. Krótka charakterystyka przedszkola.
Przedszkole Nr 2 w Pyskowicach jest przedszkolem wielooddziałowym o profilu artystycznym. Czynne w godzinach 5.30 – 16.00 zgodnie z potrzebami środowiska. Większość rodziców to osoby pracujące czynnie zawodowo.
Kadra pedagogiczna: 9 nauczycielek w tym dyrektor
1 katechetka 2/22 etatu
nauczyciel jezyka angielskiego 4/22
Pracownicy administracji: 2,5 etatu
Pracownicy obsługi: 8,25 etatu
Ilość dzieci: 100
II. Diagnoza pracy placówki.
Przedszkole posiada swoją wizję i misję oraz wytyczoną postawę naszego absolwenta.
Misja przedszkola nr 2
-
Przedszkole przygotowuje dzieci do rozwijania swoich zainteresowań i zdolności
-
Przedszkole umożliwia kontakt z rówieśnikami, a przez to nabywanie przez dzieci pewności siebie, zaradności, pomaga wykreować pozytywny obraz samego siebie
-
Przedszkole zapewnia warunki dla rozwoju intelektualnego i społecznego dziecka
-
Przedszkole powinno być dostępne dla wszystkich potrzebujących dzieci również i dzieci niepełnosprawnych
-
Przedszkole wspomaga i ukierunkowuje rozwój dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi
-
Przedszkole prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną przy użyciu nowoczesnych form i metod pracy z dziećmi
-
Praca wychowawczo-dydaktyczna w przedszkolu prowadzona jest przez wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną
-
Przedszkole, w miarę posiadanych środków finansowych, stara się wyposażyć sale zajęć w nowoczesny sprzęt i pomoce dydaktyczne
-
Przedszkole powinno czynnie uczestniczyć w działaniach kulturalno-oświatowych na terenie miasta Pyskowice
-
W pracy wychowawczo-dydaktycznej przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych
Wizja przedszkola:
-
Pragniemy, by w naszym przedszkolu każde dziecko czuło się radosne i bezpieczne.
-
Chcemy rozwijać wszelkie zdolności dziecka, dzięki którym będzie kształtowało ono swoją osobowość, a tym samym zwiększy szanse swojego powodzenia w szkole i w życiu.
-
Pragniemy, aby w przyszłości każde dziecko z własnej inicjatywy szukało kontaktu ze sztuką.
-
Dążymy do rozwijania poczucia własnej wartości i wiary we własną skuteczność umożliwiającą swobodne porozumiewanie się z rówieśnikami i dorosłymi.
-
Rozwijając inteligencję twórczą i kreatywność naszych wychowanków chcemy poszerzać granicę ich wyobraźni, otwierając tym samym nieograniczone możliwości ich rozwoju.
Absolwent naszego przedszkola
-
Na miarę swoich możliwości jest przygotowany do podjęcia nauki w szkole, posiada odpowiednią wiedzę i umiejętności
-
Cechuje się samodzielnością, stosuje zdobyte wiadomości i umiejętności w życiu codziennym
-
Potrafi współżyć w grupie, przestrzega zasad odpowiedniego zachowania
-
Jest komunikatywny
-
Stosuje nawyki higieniczne, zdrowy i bezpieczny styl życia
-
Posiada podstawową wiedzę na temat Unii europejskiej
-
Twórczo rozwiązuje problemy
-
Nie boi się wyzwań i chętnie podejmuje się nowych zadań
Koncepcja pracy placówki jest spójna z naszą misją i wizją oraz dostosowana do dążeń nauczycielek, potrzeb dzieci i oczekiwań rodziców.
Wszystkie nasze starania i dążenia mają na celu sprawić, by:
-
w naszym przedszkolu każde dziecko czuło się radosne i bezpieczne
-
możliwe było rozwijanie wszelkich zdolności dziecka, kształtujące jego osobowość i tym samym zwiększające szansę jego powodzenia w szkole i w życiu
-
w przyszłości każde dziecko z własnej inicjatywy szukało kontaktu ze sztuką
-
rozwijało się u dziecka poczucie własnej wartości i wiara we własną skuteczność w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi
-
rozbudzona została tolerancja, szacunek i współodczuwanie w stosunku do innych ludzi i otaczającej przyrody
-
rozwijała się inteligencja twórcza i aktywność naszych wychowanków w celu poszerzenia ich wyobraźni i możliwości rozwoju
-
rozbudzona została wiedza proekologiczna oraz potrzeba zdrowego trybu życia i uprawiania sportu
Zadaniami priorytetowymi placówki są i będą:
-
nauczanie ogólnej kultury
-
wdrażanie do uczenia się przez zabawę
-
łamanie barier i nietolerancji
-
rozwijanie poczucia patriotyzmu
-
rozwijanie samodzielności i odpowiedzialności
-
budzenie odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze
-
poczucia współistnienia z otaczającą przyrodą
Zadania te zdobyły pełne poparcie rodziców (ankiety). Praca i organizacja placówki została przez nich bardzo wysoko oceniona. Nauczycielki pracują z poświęceniem, zgodnie z kwalifikacjami, które systematycznie podnoszą uczestnicząc w licznych kursach, studiach podyplomowych, warsztatach metodycznych i szkoleniach. Wszystkie nauczycielki posiadają wymagane kwalifikacje do pracy w przedszkolu. Sale są jasne, bezpieczne i wyposażone w nowe mebelki. Sprzęt ogrodowy posiada atest i co roku podlega kontroli. Wszystkie przeglądy techniczne są przeprowadzane na bieżąco, a usterki likwidowane niezwłocznie.
III. Kierunki rozwoju placówki.
1. Działalność wychowawczo – opiekuńcza.
Przedszkole, to placówka obejmująca swoją opieką dzieci od 2,5 do 5 roku życia. Wymaga więc szczególnej troski o zachowanie bezpieczeństwa i pełnej opieki nad swymi wychowankami, jak również stałego monitorowania sytuacji, eliminowania zagrożeń, wcześniejszego zapobiegania przemocy. Jest miejscem, w którym dziecko uczy się tolerancji, kultury życia, współżycia z rówieśnikami, zawiera pierwsze przyjaźnie i sympatie.
Dlatego kontynuujemy i rozwijamy współpracę z:
-
Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną – organizowanie badań na terenie placówki, organizowanie spotkań i warsztatów dla rodziców z pedagogiem i psychologiem
-
Logopedą – zwiększenie ilości godzin nauczyciela logopedy, organizacja spotkań z rodzicami, zajęcia otwarte dla rodziców
-
Policją – spotkania z policjantem w ramach akcji „Bezpieczeństwo na drogach i podczas zabaw”, wizyta w komisariacie, spotkanie z policjantem na skrzyżowaniu
-
Strażą Pożarną – spotkanie w ramach akcji „Sami w domu”, wizyta dzieci w straży pożarnej i pogadanka na temat zagrożeń
-
Żłobkiem Miejskim – rozszerzenie kontaktów – występy, wspólne zabawy, odwiedziny – rozwijanie empatii, tolerancji i wzajemnej pomocy
-
Klubem Emerytów i Rencistów – wystawianie Jasełek i innych inscenizacji na terenie klubu
-
Ośrodkiem Opieki Społecznej – akcje charytatywne
Placówka kładzie szczególny nacisk na zachowanie tradycji i kultury naszego regionu, na zacieśnianie więzów rodzinnych. Ogromne znaczenie ma również nawiązywanie emocjonalnej więzi i zaufania pomiędzy dzieckiem, nauczycielem i rodzicem.
Pragnie również podnosić standard i estetykę otoczenia rozwijając u dzieci poczucie estetyki, ogólną kulturę bycia oraz wrażliwość na piękno.
2. Działalność dydaktyczna
Nauczycielki pracujące w placówce posiadają wszelkie wymagane kwalifikacje. Odnalazły w sobie różne talenty i pasje.. Nauczycielki wykazują się dużą inicjatywą, odpowiedzialnością w pracy i fachowością. Uczestniczą w licznych warsztatach i kursach podwyższających ich kwalifikacje zawodowe. Chętnie uczestniczą wraz z dziećmi w akcjach charytatywnych, imprezach organizowanych na terenie miasta, spotykają się z ciekawymi ludźmi, jeżdżą na spektakle teatralne, odwiedzają wystawy.
Na szczególną uwagę zasługuje szeroki i bezpośredni kontakt ze środowiskiem i sztuką, z którą być może część naszych wychowanków nigdy by się nie zetknęła w swoim codziennym życiu
Zgodnie z charakterem placówki artystycznej oraz w ramach budzenia świadomości ekologicznej dzieci uczestniczą w:
-
Wycieczkach – do placówek kulturalnych na spektakle i wystawy, miejsc zapoznających je ze środowiskiem przyrodniczym oraz środowiskiem lokalnym
-
Spektaklach na terenie placówki i poza miastem – teatry kukiełkowe, spektakle teatralne i muzyczne, pokaz czarnej – magii, występy zespołów muzycznych, uroczystościach organizowanych dla rodziców i środowiska lokalnego
-
Konkursach – coroczny przegląd artystyczny przedszkoli w MOK-u, festiwalach piosenki, różnorodnych konkursach plastycznych, tanecznych, międzyprzedszkolnym konkursie literackim „Polacy nie gęsi i swój język mają” organizowanym przez nasze przedszkole, wewnętrznych konkursach rodzinnych
-
Działaniach wspólnych z Biblioteką Miejską – wypożyczanie przez dzieci książek, uczestniczenie w akcji: „Cała Polska czyta dzieciom”, konkursach plastycznych
-
Akcjach ogólnopolskich: „Kubusiowi przyjaciele natury”, „Sprzątanie świata”, „Ratujmy konie”, „Turniej miast” itp.
-
Działaniach wspólnych z Urzędem Miasta, innymi placówkami oświatowymi (przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazjum, Zespół Szkół, Ognisko Pracy Pozaszkolnej, itp.) - przygotowanie i uczestnictwo w imprezach, konkursach, spartakiadzie sportowej
Przedszkole kładzie nacisk na:
-
Rozbudzenie poczucie przynależności do regionu – poprzez poszerzenie zajęć o tematykę Śląska oraz corocznej Biesiady Śląskiej na terenie placówki
-
Poznawanie innych regionów naszego kraju z ich tradycją, ekosystemem i charakterystyką
-
Doposażenie i wzbogacenie księgozbioru i biblioteki przedszkolnej w nowe pozycje
-
Wzbogacenie wiedzy o Unii Europejskiej i świecie.
-
Edukację proekologiczną – udział w akcjach dobroczynnych, segregacji odpadów, sprzątaniu świata, działaniach proekologicznych , poszanowaniu przyrody i środowiska, świadomej potrzeby zdrowego trybu życia
-
Umiejętność zachowania się w miejscach publicznych, muzeach, wystawach i w środowisku naturalnym.
3. Współpraca ze środowiskiem
Współpraca naszego przedszkola ze środowiskiem jest bardzo szeroka. W wielu wypadkach nieoceniona jest pomoc rodziców, sponsorów, Urzędu Miasta, MOK-u oraz wielkie zaangażowanie nauczycielek. Współpracę ze środowiskiem można by podzielić na współpracę z rodzicami, innymi placówkami oświatowymi i innymi instytucjami
Formy współpracy z rodzicami to:
-
Zebrania ogólne i grupowe
-
Spotkania rodziców ze specjalistami(logopeda, psycholog)
-
Uroczystości przedszkolne – akademie, wieczory andrzejkowe, komersy dla dzieci odchodzących, bale, kiermasze
-
Festyny rodzinne (pomoc rodziców w organizacji)
-
Zajęcia otwarte dla rodziców
-
Dni otwarte przedszkola
Współpraca z innymi placówkami oświatowymi:
-
Integracja z dziećmi ze Żłobka Miejskiego
-
Współpraca ze Szkołą Podstawową Nr 6 i 4 w Pyskowicach
-
Współpraca ze wszystkimi przedszkolami pyskowickimi
Współpraca z Urzędem Miasta, MOKiS-em i innymi instytucjami:
-
Organizacja i coroczne uczestnictwo w Spartakiadzie Sportowej Przedszkoli
-
Udział w corocznym Przeglądzie Artystycznym Przedszkoli
-
Coroczny udział w Dożynkach Miejskich
-
Coroczny udział w Dniach Rodziny
-
Coroczny udział w konkursie pastorałek i piosenki radosnej
-
Stała współpraca z Biblioteką Miejską , Ogniskiem Pracy Pozaszkolnej, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Opieką Społeczną, Policją, Strażą Pożarną, Miejskim Ośrodkiem Kultury, Klubem Emerytów i Rencistów