Działalność w ramach gospodarki budżetowej i pozabudżetowej, sprawozdawczość
Realizacja zadań w ramach środków z budżetu gminy na zadania własne oraz dotacji celowych otrzymanych z budżetu państwa na realizację własnych zadań bieżących gmin i dotacji celowych otrzymanych z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie ustawami.
- zasiłek stały 56
- zasiłek okresowy 408
- posiłek (dorośli i dzieci) 305
- zasiłek celowy 484
- usługi opiekuńcze 10
- sprawienie pogrzebu 3
- praca socjalna, poradnictwo, interwencja kryzysowa 585
Ponadto udzielono pomocy w formie - zasiłek celowy "posiłek dla potrzebujących" 512 osób.
- zasiłek stały 77
- umorzenia, decyzje wstrzymujące 8
- postanowienia 4
- zasiłki okresowe 1337
- zasiłek celowy 537
- zasiłek celowy (program rządowy) 547
- pomoc rzeczowa 77
- obiady szkolne 258
-obiady dorośli 51
- usługi opiekuńcze 16
- odmowy 3
1. Referat działał w strukturze OPS od 1 lipca 2005r. W okresie sprawozdawczym przyjęto 1271 wniosków i wydano 1305 decyzji administracyjnych.
2. Od dnia 1 września 2005r. Ośrodek Pomocy Społecznej został realizatorem zadań w zakresie ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej.
3. Od września przejęto także realizację świadczeń rodzinnych m.in. od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i mniejszych pracodawców.
31 SIERPNIA 2005R. Rada Miejska w Pyskowicach przyjęła do realizacji Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych dla Miasta Pyskowice na lata 2005-2010. Opracowanie tego dokumentu było koordynowane przez Ośrodek Pomocy Społecznej.
WRZESIEŃ, PAŹDZIERNIK 2005R.
Zmiana na stanowisku kierownika OPS - działania podjęte przez nowego kierownika:
LISTOPAD, GRUDZIEŃ 2005 R.
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W PYSKOWICACH W 2005 ROKU
SEKCJA OPIEKI ŚRODOWISKOWEJ
- Przeprowadzono łącznie 1807 wywiadów środowiskowych na potrzeby Ośrodka w Pyskowicach oraz innych organów, co średnio miesięcznie w przeliczeniu na 1 pracownika daje 25 wywiadów.
- Udzielono następującej liczbie gospodarstw pomocy w formie:
- zasiłek stały 56
- zasiłek okresowy 408
- posiłek (dorośli i dzieci) 305
- zasiłek celowy 484
- usługi opiekuńcze 10
- sprawienie pogrzebu 3
- praca socjalna, poradnictwo, interwencja kryzysowa 585
Ponadto udzielono pomocy w formie - zasiłek celowy "posiłek dla potrzebujących" 512 osób.
- W ramach współpracy z Zespołem Obsługi Placówek Oświatowych realizowano program rządowy "Wyprawka szkolna" dla uczniów z najuboższych rodzin rozpoczynających naukę w I klasie w roku szkolnym 2005/2006. Wytypowano 38 dzieci.
- W ramach współpracy z Kuratorium Oświaty w Katowicach zapewniono letni wypoczynek dla 11 dzieci z najuboższych rodzin.
- Współdziałając ze Stowarzyszeniem Rodzin Katolickich partycypowano w kosztach wyżywienia dla 3 rodzin, które brały udział w 10-dniowym turnusie terapeutycznym.
- Skierowano 4 wnioski do Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przy Urzędzie Miejskim w Pyskowicach.
- 6 osobom udzielono pomocy w kompletowaniu dokumentacji i umieszczeniu w zakładach opiekuńczo-leczniczych.
- W 2 przypadkach wystąpiono do Sądu Rejonowego Wydział Rodzinny i Nieletnich o wydanie stosownych zarządzeń opiekuńczych wobec dzieci, których rodzice rażąco zaniedbali obowiązki opiekuńczo-wychowawcze.
- Udzielono 213 pisemnych informacji dotyczących spraw klientów OPS innym organom (Urząd Miasta Pyskowicach, Policja, komornicy, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, zakład ubezpieczeń społecznych, sądy).
SEKCJA REALIZACJI ŚWIADCZEŃ I USŁUG
- Wydano 2915 decyzji ogółem na różne formy pomocy, w tym:
- zasiłek stały 77
- umorzenia, decyzje wstrzymujące 8
- postanowienia 4
- zasiłki okresowe 1337
- zasiłek celowy 537
- zasiłek celowy (program rządowy) 547
- pomoc rzeczowa 77
- obiady szkolne 258
-obiady dorośli 51
- usługi opiekuńcze 16
- odmowy 3
REFERAT ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH
1. Referat działał w strukturze OPS od 1 lipca 2005r. W okresie sprawozdawczym przyjęto 1271 wniosków i wydano 1305 decyzji administracyjnych.
2. Od dnia 1 września 2005r. Ośrodek Pomocy Społecznej został realizatorem zadań w zakresie ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej.
3. Od września przejęto także realizację świadczeń rodzinnych m.in. od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i mniejszych pracodawców.
31 SIERPNIA 2005R. Rada Miejska w Pyskowicach przyjęła do realizacji Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych dla Miasta Pyskowice na lata 2005-2010. Opracowanie tego dokumentu było koordynowane przez Ośrodek Pomocy Społecznej.
FUNKCJONOWANIE OPS W OKRESIE OD 1 WRZEŚNIA DO 31 GRUDNIA 2005 R.
WRZESIEŃ, PAŹDZIERNIK 2005R.
Zmiana na stanowisku kierownika OPS - działania podjęte przez nowego kierownika:
- Zapoznano się z dokumentacją regulującą działalność OPS, strukturę zatrudnienia, kwalifikacje kadry, współpracę ze związkami zawodowymi etc. ( Statut, regulaminy: Organizacyjny, Pracy, Premiowania, teczki osobowe, zakresy czynności, protokoły pokontrolne, dokumentacja księgowa).
- Zapoznano się z procedurami postępowania w sprawach finansowych, organizacyjno-administracyjnych i merytorycznych - polecono opracowanie przebiegu procesów w związku z audytem wewnętrznym, wyniki dostarczono terminowo do Audytora Urzędu.
- Sprawdzono stan, ilość i jakość wyposażenia Ośrodka ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych narzędzi pracy - telefonia i sprzęt komputerowy pod kątem sprawności, legalności, kompatybilności stanowisk i sposobu ich wykorzystania w usprawnieniu pracy. Ze względu na poważne braki w tym zakresie podjęto działania polegające na doposażeniu w formie zakupu nowego oprogramowania, sprzętu komputerowego, pozyskanie go w ramach darowizny oraz poszukiwanie sponsorów gotowych sfinansować zakupy usprawniające pracę OPS.
- Zapoznano się z aktualnym stanem finansowym OPS, środkami wykorzystanymi na poszczególne wydatki oraz środkami pozostałymi w planie ze szczególnym uwzględnieniem wysokości wynagrodzeń, premii i zasad premiowania pracowników oraz funduszem nagród jako sferą pozostającą w gestii zarządzającego, do wykorzystania w procesie motywowania pracowników. Poinformowano pracowników o systemie motywowania, kryteriach przyznawania nagród uwzględniających wykształcenie, zaangażowanie, gotowość do podnoszenia kwalifikacji i poszerzania kompetencji, umiejętność wykorzystania własnych zasobów w praktyce, jakość świadczonej pracy i wszelkich działań wynikających z realizacji zadań OPS, ponieważ dotychczasowy system był demotywujący zarówno dla pracowników wyróżniających się, jak i niezaangażowanych. Wszyscy otrzymywali nagrody w jednakowej wysokości. Zróżnicowano wysokości nagród przypadających na drugie półrocze br.
- Nawiązano nowe umowy na dożywianie dzieci na korzystnych warunkach.
- Nawiązano kontakt z Bankiem Spółdzielczym w Pyskowicach celem usprawnienia pracy w księgowości OPS poprzez dokonywanie przelewów za pośrednictwem Internetu. W związku z tym, aby obniżyć koszty, założono łącze internetowe u lokalnego operatora sieci kablowej (dotychczas OPS korzystał z modemu TP S.A., co było bardziej kosztowne). Wynegocjowano promocyjną cenę przyłącza, tj. 1 zł (normalnie wynosi 90 zł). Abonament miesięczny wynosi 30 zł netto.
- Sprawdzono dyscyplinę pracy i uregulowano kwestię pracy w godzinach "nadliczbowych", tj. skrupulatne notowanie i kontrolowanie wyjść, wprowadzenie procedury opisywania skuteczności wyjść w teren w odniesieniu do czasu pracy w terenie, sprawdzanie pracowników w terenie. Z uwagi na fakt, że pracownicy socjalni zgłaszali sytuacje, gdy zachodzi konieczność przeprowadzania wywiadów w godzinach popołudniowych, wprowadzono zmianę czasu pracy OPS poprzez ustalenie dyżurów zarówno w siedzibie OPS, jak i pracy w terenie. Kontrola posiadania identyfikatorów wypadła niepomyślnie, pracowników zdyscyplinowano.
- Rozeznano sprawy dotyczące bezpieczeństwa (droga ewakuacyjna, jej drożność, oznakowanie). Ze względu na niezadowalający stan kontroli podjęto decyzję o zmianie zagospodarowania przestrzeni, tj. uporządkowanie magazynu, udrożnienie drogi ewakuacyjnej (aktualnie wyjście awaryjne jest zastawione szafą) i stosowne jej oznakowanie. Ponadto planuje się oświetlenie głównego wejścia do budynku i zabezpieczenie zamków w drzwiach wejściowych przed zniszczeniem, np. poprzez założenie okratowania (zamki często były niszczone poza godzinami pracy OPS, a nieustanna ich naprawa bądź wymian jest droższa od zabezpieczenia). Dodatkowo podjęto działania ubezpieczające, tj. OC dla pracodawcy oraz polisa NW dla pracowników pracujących w terenie, co nieznacznie podniosło koszt ogólnego ubezpieczenia mienia OPS, a jednocześnie było wydatkiem uzasadnionym specyfiką pracy pracowników socjalnych.
- Wprowadzono zasadę regularnych spotkań z pracownikami celem umożliwienia wymiany opinii, przedstawiania pomysłów i inicjatyw, ewentualnych problemów, a jednocześnie umożliwiono zespołowi bieżące dyskusje i twórcze rozwiązywanie kwestii spornych lub opracowywanie szczegółów przedsięwzięć.
- Szczegółowe zapoznano się z zakresami czynności pracowników socjalnych, ich rejonami działania, specyfiką pracy i grup klientów poszczególnych rejonach, także ilością środowisk czynnych.
- Polecono pracownikom socjalnym opracowanie wykazu klientów pozostających w ciągłym kontakcie z OPS dłużej niż 1 rok, a następnie weryfikację dotychczasowej pracy z tymi klientami pod kątem schematyczności postępowania pracownika socjalnego, ewentualnego wzmacniania u klienta skłonności do wyuczania bezradności i własnego "uzależnienia" pracownika od danego klienta. Celem było rozpoznanie skuteczności świadczonej pomocy, ewentualna modyfikacja działań, zmiana strategii oraz działania superwizyjne wewnątrz OPS.
- Polecono opracowanie przez wszystkich pracowników ścieżek rozwoju zawodowego zawierających konkretne zobowiązania dotyczące podwyższania kwalifikacji. Celem było uzyskanie obrazu przedstawiającego gotowość kadr do szkoleń, kształcenia i samokształcenia, zbadanie ich zasobów oraz ograniczeń, poziomu zainteresowania pracą i identyfikacji z firmą oraz celami jej działania. Ponieważ jedynie znikoma część pracowników jest gotowa do poszerzania swoich kompetencji, a pozostali wolą korzystać wyłącznie z samokształcenia, podjęto działania obligujące do precyzyjnego opracowania harmonogramów samokształcenia uwzględniających literaturę przedmiotu, terminy opanowania konkretnej wiedzy i sposób jej weryfikacji. Kolejnym celem jest wdrożenie pracowników socjalnych do działań zmierzających do wyboru specjalizacji w zakresie pracy socjalnej w konkretną grupą klientów. Jednocześnie szersza wiedza danego pracownika w określonej tematyce pozwoli na konsultowanie planów i działań innych pracowników socjalnych, którzy nie radzą sobie z danym problemem. Wstępnie wszyscy pracownicy socjalni obrali specjalizację, aktualnie są na etapie uszczegóławiania, doboru literatury, określania terminów opanowania materiału, a następnie ich wiedza będzie podlegać weryfikacji.
- Usprawniono obieg dokumentacji między referatem Świadczeń Rodzinnych a Sekcją Pracowników Socjalnych, ponieważ dotychczasowy styl był nadmiernie biurokratyczny, tzn. klienci korzystający ze świadczeń rodzinnych i innych form pomocy jednocześnie byli zmuszani przez pracowników socjalnych do przedstawiania zaświadczenia z Referatu Świadczeń Rodzinnych o wysokości pobranych zasiłków. Jest to absolutnie niedopuszczalne, aby w ten sposób traktować klienta tej samej instytucji, a więc polecono usprawnienie komunikacji wewnętrznej i przepływu informacji bez angażowania klienta. Jednocześnie pozwoliło to na oszczędności materiałów biurowych i efektywniejsze wykorzystanie czasu pracy przez pracowników obu sekcji.
- Usprawniono pracę pracowników socjalnych poprzez wydanie polecenia rezygnacji ze zbędnego dublowania spisu załączników do wywiadu. Procedura formalna przewiduje wykazanie załączników w protokole przyjęcia wniosku, a pracownicy socjalni dodatkowo tworzyli dokument wymieniający wszystkie załączniki na osobnej kartce papieru, co wydłużało czas pracy biurowej na niekorzyść pracy socjalnej.
- Utworzono system kontroli wewnętrznej w zakresie działalności merytorycznej, poprzez przydzielenie 2 pracownikom socjalnym obowiązku weryfikacji wywiadów sporządzonych przez pozostałych pracowników. Weryfikacja dotyczy kwestii formalnych, tj. kompletności dokumentów, terminowości itp. oraz merytorycznych, czyli uzasadnienia form i wysokości proponowanej pomocy pod kątem skuteczności, celowości i efektywności prowadzonej pracy socjalnej.
- Zapoznano się ze strategią rozwiązywania problemów społecznych, omówiono jej treści na zebraniu z pracownikami. Powołano zarządzeniem wewnętrznym Zespół do spraw opracowania diagnozy społecznej.
- Podjęto działania zmierzające do opracowania procedury okresowej oceny działań pracowników, a także ich postaw i zachowań pod kątem etyki zawodowej. W związku z tym pracownicy otrzymali polecenie opracowania ankiety dla klientów Ośrodka, która byłaby pomocna w podnoszeniu jakości pracy poszczególnych pracowników. Ankieta została opracowana, była i jest dostępna dla klientów OPS, którzy korzystają z możliwości wnoszenia uwag i wyrażania opinii. Ponadto wprowadzono superwizowanie działań pracowników socjalnych - realizacja na bieżąco.
- Opracowano ulotkę informacyjną dla klientów, a rozpowszechniana była ona poprzez pracowników terenie, dostępna w siedzibie Ośrodka oraz przy wsparciu praktykantów i wolontariuszy rekrutujących się spośród studentów uczelni pedagogicznych.
- Wydano zarządzenie wewnętrzne dotyczące czasu pracy Referatu Świadczeń Rodzinnych, a celem było usprawnienie jego pracy poprzez zachowanie zarówno dostępności dla klientów, jak i efektywną pracę administracyjną związaną z kompletowaniem dokumentów wydawaniem decyzji.
- Wydano pracownikom socjalnym polecenie udziału w bezpłatnych lub tanich szkoleniach dotyczących nowości w pomocy społecznej celem podniesienia jakości pracy, osiągania celów pomocy społecznej, rozsądnego planowania pomocy i wydatkowania środków na pomoc materialną. Istotną zmianą było wprowadzenie kontraktu socjalnego, oczekiwanym efektem szkoleń w tym zakresie jest zmiana postaw klientów, samych pracowników socjalnych (poprzez zwiększenie ich poczucia odpowiedzialności za podejmowane działania i decyzje), a w konsekwencji dążenie do zmniejszenia liczby klientów roszczeniowych uzależnionych od "opieki" pracownika socjalnego, która była demotywująca dla klienta.
- Zlikwidowano w pomieszczeniach zajmowanych przez pracowników socjalnych lady oddzielające ich od klientów. Lady wykorzystano jako regały na dokumenty, a przestrzeń zagospodarowano w taki sposób, aby zwiększyć u klienta poczucie bezpieczeństwa, prywatności i lepszego kontaktu z pracownikiem. Ten bezpośredni kontakt sprzyja specyfice pracy socjalnej, która nie ma nic wspólnego z pracą administracyjną, a do takiej została sprowadzona w OPS. Dotychczas klient mógł czuć się skrępowany, zdominowany, a wręcz upokarzany, ponieważ musiał stać przed pracownikiem socjalnym, oddzielony dystansem lady i przynajmniej 2 metrów przestrzeni. Ponadto uczulono pracowników na zbyt głośne mówienie, słyszalne na korytarzu przez innych klientów, ponieważ takie praktyki były stosowane w OPS, a to w żadnym stopniu nie gwarantowało klientowi atmosfery zaufania i intymności. W konsekwencji sprowadzało go do roli petenta, a pracownika socjalnego do roli kasjera. Zwrócono także pracownikom uwagę na przestrzeganie zasad kultury i etyki zawodowej.
- Wydano pracownikom socjalnym polecenie merytorycznego uzasadniania decyzji administracyjnych. Dotychczas decyzje opracowywała sekcja realizacji świadczeń i usług ze sporadyczną pomocą pracowników socjalnych, co wpływało na jakość merytoryczną wydawanych decyzji, ponieważ pracownicy sekcji nie mają wymaganych kwalifikacji i kompetencji w tym zakresie.
- Wydano pracownikom socjalnym polecenie opracowania arkusza ewaluacyjnego, który będzie służyć jako narzędzie badania jakości i efektywności działań w ramach pracy socjalnej.
- Zaproponowano pracownikom stworzenie biuletynu informacyjnego OPS, w którym zamieszczać mogliby wszelkiego rodzaju informacje, nowinki, a także inne opracowania dotyczące zarówno organizacji, jak i merytorycznej działalności Ośrodka bądź przedstawianie takich informacji przełożonemu celem opublikowania w prasie lokalnej (Przegląd Pyskowicki).
- Udział w bezpłatnym szkoleniu organizowanym przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej dotyczącym zarządzania i superwizji, a obejmującym trening komunikacji, motywowanie pracowników wypalenie zawodowe (kierownik).
- Zakupiono nową kserokopiarkę na potrzeby OPS.
- Dokonano zmiany rejonów pracowników socjalnych celem równomiernego rozłożenia pracy i po uwzględnieniu zarówno ilości, jak i jakości środowisk. Dotychczas rejony były tak zróżnicowane, że np. na jednego pracownika przypadał teren najbardziej odległy, z dużą ilością klientów i największą ilością zjawisk patologii społecznych.
- Poinformowano pracowników socjalnych o konieczności takiego zorganizowania czasu pracy, aby uwzględniał on w najbliższym czasie zwiększenie ilości przeprowadzanych wywiadów (pojawiła się konieczność przeprowadzania pełnych wywiadów dłużników alimentacyjnych). Sporządzono listę dłużników alimentacyjnych, sprawdzenia ich sytuacji dokonano pracowników 50%.
- Zobowiązano pracowników socjalnych do opracowania wykazu osób, które umieszczano dotychczas domach pomocy społecznej, rodzinach zastępczych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, placówkach resocjalizacyjnych, zakładach poprawczych. Dane te posłużyły zarówno do planowania budżetu, jak i do przygotowania się do ewentualnego powrotu do macierzystych środowisk, zwłaszcza dzieci i młodzieży opuszczających placówki oraz do tworzenia gminnego programu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
- Opracowano i przygotowano treść uchwały Rady Miasta w sprawie sprawienia pochówku, a w związku z tym kierownik OPS brał udział w spotkaniach Komisji Radnych. Przedstawiono projekt wraz z uzasadnieniem. Uchwała została podjęta na sesji Rady Miasta 26.X.2005r.
- Odbywały się spotkania z przedstawicielami związków zawodowych, które planuje się wykorzystać do realizacji celów zawartych w ofercie konkursowej na stanowisko kierownika OPS w drodze negocjacji. Ponadto planuje się podjęcie działań obligujących Związki do realizacji statutowych zadań, tj. wsparcie dla członków np. w formie szkoleń z uwzględnieniem potrzeb OPS. Dotychczas kontakty z przedstawicielami Związków dotyczyły głównie kwestii wynagrodzeń pracowników-członków i nie obejmowały żadnej oferty z ich strony. Podjęto negocjacje w tym zakresie.
- Wprowadzono zmiany organizacyjne w związku z przejściem jednego pracownika na emeryturę z dniem 1 grudnia. Wolny etat został zagospodarowany przy równoczesnej zmianie obszarów działania poszczególnych pracowników sekcji oraz referatu. Celem było równomierne rozłożenie pracy, pełne wykorzystanie zasobów w Sekcji Realizacji Świadczeń i Usług, odciążenie Referatu Świadczeń Rodzinnych oraz wykorzystanie kwalifikacji już zatrudnionych pracowników.
LISTOPAD, GRUDZIEŃ 2005 R.
- Wprowadzono rejestr rozmów telefonicznych wraz z koniecznością opisywania ewentualnych rozmów prywatnych celem weryfikacji wysokości kosztów ponoszonych w tym zakresie przez OPS.
- Zintensyfikowano działania pracowników zmierzających do zachęcania klientów do wypełniania ankiety dotyczącej działalności OPS, poziomu zadowolenia klientów celem pozyskania informacji o ich oczekiwaniach i ewentualnej konieczności wprowadzania zmian.
- Prowadzono bieżące konsultacje z Zespołem ds. Diagnozy Społecznej.
- Udział pracowników w szkoleniach z zakresu kontraktu socjalnego, pozyskiwania środków unijnych na realizację zadań pomocy społecznej, zarządzania projektami, rozliczania projektów realizowanych ze środków EFS. Pracownicy Ośrodka wzięli udział w bezpłatnych szkoleniach dotyczących realizowanych działań oraz możliwości pozyskiwania dodatkowych środków (projekty unijne) - łącznie 6 osób.
- Kierownik Ośrodka stosownie do potrzeb brał udział w pracach komisji powołanej na potrzeby ogłaszania, procedowania i rozstrzygania konkursów na realizację zadań gminy przez organizacje pozarządowe ze szczególnym uwzględnieniem usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych..
- Uregulowano sprawy związane ze współpracą z Bankiem Śląskim (aneks do umowy, zamówienie większej ilości kart socjalnych dla klientów).
- Przygotowano uroczystość z okazji Dnia Pracownika Socjalnego, zaproszono gości, napisano artykuł do Przeglądu Pyskowickiego.
- Przygotowano się do realizacji zadania w zakresie prac społecznie użytecznych (opracowanie kandydatur klientów i kryteriów selekcji).
- Przeprowadzono procedurę rekrutacyjną w związku ze zwolnieniem stanowiska urzędniczego (przejście pracownika na emeryturę).
- Zorganizowano spotkanie z przedstawicielkami Zespołów Parafialnych Caritas w związku z realizacja programu dożywiania PAED celem ustalenia ewentualnych trudności w dystrybucji artykułów żywnościowych, adekwatności ich ilości do potrzeb społecznych oraz propozycji zmian w tym zakresie. Z uwagi na niedoskonały sposób rozprowadzania żywności (zbyt duże ilości w dużych odstępach czasu powodujące marnotrawienie środków) wystosowano pismo do dyrekcji Caritas z prośbą o rozważenie możliwości zmiany sposobu dystrybucji (częściej w mniejszych ilościach), co pozwoli na dokonanie rzetelnej oceny stopnia zaspokojenia potrzeb w tym zakresie i racjonalne wykorzystanie pomocy.
- Podjęto działania zmierzające do zabezpieczenia dożywiania dla klientów Jadłodajni na czas jej remontu, podpisano umowę w tym zakresie ze Szpitalem.
- Udzielono wsparcia dla ZOPO w zakresie zachęcania klientów OPS do korzystania ze środków przeznaczonych na stypendia poprzez dodatkowe wizyty pracowników socjalnych w środowisku celem wyłonienia dodatkowych chętnych.
- Przygotowano wprowadzenie z dniem 1 stycznia 2006r. zmian organizacyjnych w OPS, tj. zmiana siedziby Referatu Świadczeń Rodzinnych przez przeniesienie na ul. Cichą 1 do głównej siedziby OPS, przygotowanie pomieszczeń, informacji i ogłoszeń dla klientów.
- Przyjęto i rozprowadzono wśród najbardziej potrzebujących (przyjęcie jednolitych kryteriów przyznawania pomocy na dodatkowym zebraniu z pracownikami)darowizny z firmy Schenker oraz wystosowano podziękowania do darczyńcy.
- Dokonano zmian w treści ulotki informacyjnej, powielono ją w ramach własnych możliwości OPS i rozprowadzano w różnych instytucjach i placówkach w mieście. Rozpowszechnianiem zajmowali się studenci przyjęci na praktyki do Ośrodka (5 osób).
- Zakończono prace nad diagnozą społeczną, podjęto przygotowania do przedstawienia jej wyników Zarządowi Miasta oraz na Komisjach Radnych.
- Opracowano koncepcję dalszych zmian organizacyjnych w OPS celem wdrożenia ich na początku 2006 roku, tj. opracowano projekt nowego Regulaminu Organizacyjnego, projekt zmian w Regulaminie Pracy oraz planuje się przedstawienie ich Związkom Zawodowym do negocjacji, opracowano projekty nowych zakresów czynności wszystkich pracowników OPS, plan połączenia komórek zajmujących się czynnościami administracyjnymi w realizacji świadczeń w jedną sekcję, ujednolicenia rejestrów spraw, wzmocnienia pracowników socjalnych zajmujących się akceptacją i weryfikacją działań, planów i propozycji pozostałych pracowników merytorycznych, zobligowano pracowników socjalnych do poddawania się superwizji przez starszego stopniem pracownika, opracowano plan zmian zakresów upoważnień do podejmowania działań w określonych obszarach.
- Przyjęto strategię działania wobec dłużników alimentacyjnych korzystających ze świadczeń pomocy społecznej oraz współpracę z sądami i komornikami w tym zakresie.
- Zakupiono sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem na dwa stanowiska oraz "osieciowano" cały Ośrodek celem ujednolicenia systemu i umożliwienia pracy w sieci lokalnej. Pouczono pracowników o zakazie korzystania z "zewnętrznych" nośników informacji do czasu zakupienia stosownych zabezpieczeń antywirusowych.
- Zakupiono licencję na oprogramowanie dotyczące świadczeń rodzinnych w szerszym zakresie, bo na 3 do 5 stanowisk, co pozwoli w 2006r. na wdrażanie wszystkich pracowników nowo utworzonej Sekcji w realizację zadania związanego z ogromnym obciążeniem dotychczasowego Referatu.
- Pozyskano darowiznę z Miejskiego Domu Kultury w Katowicach w ramach akcji "Mój Anioł Stróż" w postaci zabawek i gier dla dzieci młodszych i starszych oraz przekazano ich część świetlicy socjoterapeutycznej, a także rozprowadzano wśród najmłodszych klientów OPS.
- Opracowano projekt budżetu na 2006r., udział w posiedzeniach Komisji Radnych oraz w sesjach Rady Miasta.
- Wprowadzono zmiany w czasie pracy OPS poprzez pełnienie dyżurów we czwartki do godz. 17.00. Dyżury pełni 2 pracowników - jeden pracownik socjalny i drugi pracownik administracji. W ten sposób Ośrodek pracuje we czwartki od 7.30 do 17.00, a w pozostałe dni od 7.30 do 15.30.
- Wprowadzano kontrakt socjalny w coraz szerszym zakresie, zwłaszcza wobec klientów roszczeniowych, a mających możliwości zmiany swojej sytuacji we własnym zakresie. Kontynuowano wprowadzony system jakościowej kontroli wewnętrznej obejmujący działania pracowników socjalnych. Czynności te polegały na prowadzonej przez wyznaczonych pracowników socjalnych weryfikacji i superwizowaniu działań podejmowanych wobec klientów.
- Prowadzono sprawozdawczość miesięczną, kwartalną i roczną z działalności (wykorzystanie dotacji) oraz rozliczanie wypłaconych zasiłków, świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych po upływie kwartału (zmiana wysokości świadczenia na podstawie zaświadczenia komornika sądowego).
- W ramach współpracy w środowisku lokalnym oraz promocji działalności pomocy społecznej Ośrodek nawiązano kontakty z pełnomocnikiem Burmistrza ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Gminną Komisją Rozwiązywania problemów Alkoholowych, Ośrodkiem Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (wypracowano nowy system współdziałania), Policją, Strażą Miejską, Caritas, Szpitalem Powiatowym, Żłobkiem, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, szkołami i świetlicami środowiskowymi, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Gliwicach i Tarnowskich Górach, Związkiem Kombatantów O/Pyskowice, sąsiednimi ośrodkami pomocy społecznej oraz innymi podmiotami zainteresowanymi wspieraniem działalności OPS, a także przyjęto w omawianym okresie praktykantów - słuchaczy szkół pracowników socjalnych i uczelni pedagogicznych, którzy zapoznawali się ze specyfiką pracy oraz rozpowszechniali w mieście ulotkę informacyjną OPS.
Informacja wytworzona przez:
Joanna Delikat
email: opspysko@oho.com.pl tel.:32/233-23-55 , w dniu: 27‑11‑2008 21:18:00
email: opspysko@oho.com.pl tel.:32/233-23-55 , w dniu: 27‑11‑2008 21:18:00
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Arkadiusz Rydz , w dniu: 27‑11‑2008 21:18:00
Data ostatniej aktualizacji:
12‑05‑2011 14:57:20
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|